De bedste og nemmeste morgenboller (koldhævede)


Findes der noget bedre end at stå op til nybagte boller, god kaffe og masser af tid? Næppe.
Netop dette morgenscenarie udspillede sig herhjemme denne søndag morgen, og jeg har som resultat deraf lovet mig selv at begynde at bage morgenbrød noget oftere - i weekenderne, forstås. Mandag til fredag er der run på i det lille hjem, og så bliver det som oftest bare til en hurtig skål soyayoghurt med müsli og frugt, bum!


Nuvel, brød er på ingen måde min spidskompetance, men de her boller er så såre simple, at selv et barn ville kunne gøre kunsten efter. Desuden slipper man for at skulle stikke grabberne i dejen, og så smager de bare drøngodt, så der er point at hente på alle fronter. Man skal blot huske at finde ud af aftenen forinden, at man nok godt gider spise nybagte boller med tandsmør til morgenmad, for dejen skal have sine otter timer for at blive samarbejdsvillig. Men sådan er vi jo nok flest..

Koldhævede morgenboller, 12 stk
- 1/2 pakke gær
- 7 dl vand
- 1,5 spsk salt
- 2 spsk olivenolie
- 1 tsk sukker
- 600-700 gram mel (afhængigt af melsort. Jeg har her brugt 1/3 hvedemel, 1/3 ølandshvede og 1/3 speltmel, og så kom jeg vist også en håndfuld havregryn i)

Fremgangsmåde
Rør gæren ud i vandet og tilsæt salt, sukker og olie. Tilsæt derefter melet lidt ad gangen, indtil du har opnået en dej med konsistens a la en meget tyk havregrød. Brug blot en ske til at 'ælte' dejen med.
Bollerne er perfekte til freestyling; du kan vælge udelukkende at lave dem på hvede, du kan tilsætte alskens frø og kerner, eller du kan vælge at lave dem forholdsvis grove. Dog vil jeg som udgangspunkt altid anvende 1/3 hvedemel for at få dem både saftige og luftige. Jeg har sommetider udeladt hveden helt, hvilket som udfald har givet nogle ret hårde og kedelige kanonkugler. Men så er det jo heldigt, at hverken hvede eller kulhydrater er farlige. ;-)
Dejen tildækkes med film og stilles på køl natten over. Morgenen efter tændes ovnen på 250 grader og en bradepande med ca. 3 cm vand stilles i bunden. Bollerne klaskes på bagepapir med to spiseskeer og kan eventuelt drysses med birkes eller kerner, inden de kommes i ovnen. Bag dem først 10 minutter ved 250 grader, og skru derefter ned til 200 grader, hvor de bages, til de er færdige. 10-20 minutter yderligere alt afhængigt af ovn og bollernes størrelse.

Kommentarer

Populære indlæg